söndag 23 november 2014

Vinterplanen

Det går framåt med vinterplanen. Har haft lite extra tid över sista dagarna och den har naturligtvis lagts i syrummet :). Jag ska iväg till Malmö på utbildning för jobbet den här veckan och då vill man ju gärna ha så mycket hemsytt det går på sig.
Jag bestämde mig för att sy koftan i ulljersey som jag hade hade planerat. Men jag ville gärna göra något mer för att dekorera den och bestämde mig för att prova att brodera lite. Jag har inte broderat så mkt på jersey tidigare och försökte göra efter konstens alla regler för att få till det men jag lyckades inte helt. På avstånd ser det ok ut men vid närmare granskning så ser man att tyget har dragit sig en del. Har haft en hel del problem med att få fast tyget i ramen på ett bra sätt, det vill gärna dra sig när jag försöker. Är väl bara att fortsätta träna förstår jag :).
Nåväl, så här blev i alla fall koftan:

Mönster: Butterick 5760, samma som den randiga jag sydde i somras. Det enda jag ändrade på var att öka vidden på ärmen då detta tyg inte var lika mycket stretch i som det randiga.
Tyg: En mjuk tunn ulljersey från Italienska modetyger 
Broderier: Fjärilsbroderier från Urban Threads 
Omdöme: Jag gillar verkligen den här koftan. Den är lagom att ha över en tunn tröja och jag kan tänka mig många versioner av den. Tror dock att jag ska prova att ändra halsringningen något och göra den lite mer uringad, eller v-formad. Vi får väl se vad jag hittar på.
Jag valde att sätta broderierna på ärmen och på en framstycket. Kunde ha lagt till ytterligare några fjärilar på ärmen så det blev lite högre men det är lätt att vara efterklok ;). Förutom att tyget drog sig lite så är jag nöjd med broderierna. Tycker de lyfter tröjan en hel del mot om den hade varit helt utan.

Broderiet på sidan

Broderiet på ärmen
Sen har jag också påbörjat en vanlig enkel t-shirt med v-ringning som jag tänkte ha under denna. Den r dock inte riktigt klar ännu så den får ni vänta på o se :).
Jag börjar faktiskt känna mig färdig med min vinterplan. Har bestämt mig för att inte sy blusarna den här gången då jag behöver jobba mer med det mönstret. Så nästa inlägg blir nog en presentation av vinterplanen, ska bara ta lite bättre kort först :).
Ha en bra kväll!

1 kommentar: