lördag 27 september 2014

Vinterplaner

Jaha, då dyker jag upp igen då :). Ber om ursäkt att det varit väldigt tyst här inne ett längre tag men det har sin förklaring.
I mitten av augusti fick min älskade häst vandra vidare till de evigt gröna ängarna. Ett beslut som inte var speciellt lätt att fatta och när jag väl hade gjort det så tappade jag lusten för det mesta...:(. Jag har haft henne i nästan halva mitt liv (17 år) så det är ett stort tomrum som blev kvar. Men jag vet i alla fall att hon har det bra nu och jag har upplevt många fina år med henne och har massor av minnen som alltid kommer att finnas kvar.
Min älskade vän
Så ni kanske förstår att det har tagit ett tag att börja komma tillbaka igen. Men sista veckan så har i alla fall sylusten sakta kommit tillbaka igen så nu har jag knåpat ihop en vinterplan (höstplanen la jag ner helt). Jag har ganska stora hål i min garderob och behöver sy det mesta. I denna plan har jag dock satsat helt på byxor och toppar/koftor som jag kan ha både på jobbet och privat. Men eftersom jag har beställt ett helt underbart kapptyg från Italienska modetyger så kommer det säkert att bli lite mer kläder gjorda efter att planen är klar. Jag har ju en hel del tid över när jag inte har någon häst längre så det är mkt lättare att kunna sy på kvällarna vilket gör att jag hinner mkt mer än tidigare.
Sä här är den planen jag har tänkt mig att sy nu i höst:

Jag har tre basfärger: Blå, brun och grå och två accentfärger: rosa och orange. Tygerna kommer från Italienska modetyger och Tygpyssling och mönstren är från Buttericks, McCalls och Vogue. Vi får väl se om jag hinner med alla plagg innan slutdatum men jag hoppas på det för jag behöver verkligen mer kläder. Tyvärr har jag lagt på mig ett par kilon över sommaren och hade först inte tänkt att sy något  förrän jag gått ner i vikt. Men sen bestämde jag mig för att strunta i detta och fortsätta att sy eftersom det är något som får mig att må bra! Jag får väl sy lite till om jag lyckas gå ner något :).
Så med det i tanken så har jag redan fått ihop min första tröja i planen:

Mönster: Vogue 8831, D-kupa. 
Tyg: Blank Viscosejersey från Italienska modetyger.
Omdöme: Har sytt detta mönster ett par gånger tidigare och gillar det skarpt. Gjorde några småjusteringar och ökade lite kring höfterna och i vidden på ärmarna så nu sitter den jättebra.

Nästa tröja ligger redan utklippt på klippbordet så nu känns det i alla fall som jag är på gång :). Vi får väl se vad som händer framöver men jag lägger ut det jag får ihop här så ni får se hur det blir.
Nästa sak att se fram emot är i alla fall Symässan i Stockholm den 24-26 oktober. Har tänkt ta semester på fredagen och åka upp så om du kommer dit då får du gärna säga till så kanske vi kan träffas!
Ha en bra kväll så ses vi framöver!



2 kommentarer:

  1. Kram på dig! Att låta husdjuren får vandra vidare till de sälla jaktmarkern är stora och jobbiga beslut. Skönt att du kommit igång med att sy igen för det kan ju som du säger distrahera.

    Som vanligt en helt underbar plan, jag ser framemot att se fler färdiga alster.

    SvaraRadera
  2. Tack Mimmi! Ja inte är det något lätt beslut men tyvärr ofta ett nödvändigt. Jag är i alla fall glad att det gick bra och även om sorgen är rätt tung ännu så blir det lättare vartefter.
    Jag hoppas kunna genomföra planen helt den här gången för det är rätt ont om kläder i min garderob så det behövs en rejäl påfyllnad :)!

    SvaraRadera